Inden du køber proteinpulver

Det kan være svært at finde rundt i junglen af proteinpulver, især hvis man ikke ved, hvad man skal gå efter. Og er det overhovedet nødvendigt med proteinpulver frem for almindelig kost? Og hvad er forskellen egentlig?

Guiden forsøger at gøre op med nogle af disse spørgsmål, så du lettere kan finde frem til, hvad der passet til dit behov.

Proteinpulver eller almindelig kost?

Proteinpulver indeholder ikke noget man ikke kan få gennem almindelig kost. Fordelen ved proteinpulver er, at det ofte er nemmere tilgængeligt i de mængder, og på det tidspunkt man har brug for (f.eks lige efter træning eller inden sengetid).

Hvornår skal man indtage protein?

Det er vigtigt at kroppen altid aldrig mangler protein, så den daglige kost skal også indeholde tilstrækkeligt. Der hvor man har brug for ekstra tilskud af protein i form af pulver, er der hvor man ikke får nok gennem kosten.

Efter træning
Lige efter træning hvor musklerne har været på hårdt arbejde, er muskelcellerne ekstra modtagelige for næringsstoffer. Desuden har de også ekstra behov for protein, da de begynder genopbygningsprocessen efter den nedbrydende træning.

Før sengetid
Det er en god idé at indtage protein lige før sengetid, så kroppen ikke løber tør pga. de mange timer uden mad. Her kan det værre en fordel med en proteindrik af kasein proteinpulver.

Protein typer

Når der er tale om proteinpulver er det typisk valle- (whey), kasein- og soyaprotein det baseres på.

Valleprotein (whey protein)

Valleprotein er den proteintype der oftest bruges til proteinpulver, og han den egenskab at det optages hurtigt i kroppen. Det er derfor ideelt at indtage valleprotein lige efter træning, hvor kroppen hurtigt har brug for proteinet. Valle udskilles under produktion af ost, og er den del af ostemassen der ikke bruges til selve osten.

Et eksempel på en af de mest solgte whey protein produkter er Bodylab Whey 95

Kaseinprotein

Kasein er ligesom valle udvundet under produktionen af ost. Kaseinprotein optages langsomt i modsætning til valleprotein, og er derfor en god kilde til protein lige før sengetid, hvor der er lang tid til næste måltid.

Soyaprotein

I modsætning til de to ovenstående proteinkilder, så kommer soyaprotein fra planter. Kvaliteten af soyaprotein er ikke så god, og smagen er efter sigende ikke så heldig. Soyaprotein ikke så populær som valle- og soyaprotein.

 
Facebook MySpace Twitter Google Bookmarks 

© 2010 - Active4Life