Hvad er protein

Protein er en vigtig del af vores kost, fordi det bl.a. bruges til opbygning og reparation af kroppens celler. For voksne anbefales det, at 10-20% af den daglige energioptagelse kommer fra proteinkilder (NNR 2004). Gode proteinkilder kan f.eks. være kød, fisk, mælkeprodukter og bestemte typer nødder. Proteiner er opbygget af aminosyrer. Man kender i dag til ca. 20 aminosyrer hvor de 8 af dem er essentielle. At aminosyrer er essentielle betyder, at kroppen ikke selv kan producere dem, og at vi derfor skal have dem gennem kosten.

Se også artiklen om proteinpulver

Protein behov

Som skrevet ovenfor, så anbefales det, at 10-20% af energioptagelsen kommer fra protein. Der er relativ stor forskel på 10% og 20%, men det kommer af, at behovet er forskelligt fra person til person. I generelle kostvejledninger anbefaler man derfor ofte 15%. Fysisk aktive har brug for flere proteiner end inaktive, så her kan der være stor forskel på energi-% fra protien (især for styrketrænende).

Anbefalingerne kan også angives mere nøjagtig i form af gram pr. dag. Det anbefales at voksne mennesker indtager ca. 0,8g/kg kropsvægt/dag hvis man er almindelig aktiv. For idrætsudøvere der træner meget, er der givet andre anbefalinger. Det er dog med nogen usikkerhed, da mængde og type af idræt har stor betydning.

Udholdenhedstrænende:
1,2-1,6g/kg kropsvægt/dag

Styrke- og vægttrænende:
1,4-1,8g/kg kropvægt/dag

Det anbefalede proteinbehov er dog noget usikker, da det er svært at måle. Derfor ser man ofte forskellige bud på, hvor meget protein idrætsudøvere har behov for. 

Valg af proteinkilder

Når man vælger proteinkilder, er det meget vigtigt, at man får de 8 essentielle aminosyrer (se forklaringen øverst i teksten). Hvis man vælger animalske proteinkilder som kød, mælkeprodukter og fjerkræ, er det ikke noget problem, da disse hver især indeholder alle de 8. Hvis man derimod udelukkende vælger de vegetabilske kilder, skal man spise meget varieret for at få alle 8 essentielle aminosyrer.

Man skal også være opmærksom på fedtet når man vælger sine proteinkilder - fedt er nødvendig for kroppen, men det skal være at den rigtige slags og mængde.

 
Facebook MySpace Twitter Google Bookmarks 

© 2010 - Active4Life